Linkedin 


Linkedin is een online cv en visitekaartje waar werkgevers je kunnen vinden en contact met je kunnen opnemen. Maar het is meer dan dat! Linkedin richt zich vooral op het echte zakelijke netwerken. Via Linkedin kun je bijvoorbeeld contact onderhouden met zakelijke contacten, advies vragen aan branchegenoten of een nieuwe baan vinden. Pagina’s op Linkedin zien er zakelijk en misschien wel een beetje saai uit. Je zult er geen spelletjes of vakantiefoto’s tegenkomen. Het is geen site voor ontspanning en vermaak, maar een verlengstuk van je zakelijke leven. 


Sollicitatie


Een succesvolle sollicitatie begint bij een goede CV en motivatiebrief. zorg ervoor dat je dit op orde hebt!

hieronder staan een aantal tips voor jouw sollicitatiegesprek:

 

- Check de linked pagina’s van de gesprekspartners. Kijk wat de achtergrond is van je gesprekspartners. Zie je handige bruggetjes m.b.t. je eigen CV? Leuk om dit in het gesprek terug te laten komen. Je gesprekspartner ziet dat jij zijn of haar linked-in profiel bekeken hebt en daarmee laat je zien dat je je zorgvuldig voorbereid hebt. 

 

-  Bekijk de website van de klant goed. Lees waar de organisatie voor staat, visie/missie etc. Wat kan er via de website allemaal geregeld worden?

 

-  Lees de opdrachtbeschrijving goed door. Wat wordt er verwacht? Welke kennis heb je nodig? Welke vaardigheden zijn er belangrijk? Bepaal aan de hand hiervan wat je expliciet laat terugkomen in je gesprek. 

 

-  Bereid twee kwaliteiten voor. Waar ben je goed in? Probeer kwaliteiten te kiezen die je daadwerkelijk in huis hebt en die relevant zijn voor de opdracht. Werk deze voorbeelden uit aan de hand van het STAR-model*. Houd het kort en krachtig. 

 

- Zorg ervoor dat je ruim van tevoren vertrekt om tijdig op je afspraak te verschijnen. Zorg ervoor dat je uiterlijk 10 minuten voordat de afspraak begint aanwezig bent.

 

- Op welke twee punten wil jij je ontwikkelen? Probeer ook hier te kijken naar welke ontwikkelpunten relevant zijn voor de opdracht.

Waaruit blijkt dat je deze ontwikkelpunten hebt?

Wat heb je tot nu toe gedaan om je hierin te ontwikkelen?

Wat is daarvan het resultaat geweest? 

-Bedenk zelf minimaal drie vragen die je wilt stellen aan de opdrachtgever. Begin hoog over en maak het specifieker richting de opdracht/het team of jou zelf.

Bijvoorbeeld:

  • Hoe is de cultuur van dit bedrijf?

  • Hoe is het team samengesteld?

  • Welke ontwikkelingen spelen er of gaan er spelen?

  • Wat is het doel voor het komende jaar

  • Hoe kan ik mijn bijdrage leveren aan dit doel?

Wat verwacht je van mij?