Wie zijn jouw vrienden?

Voor eenieder heeft ware vriendschap een andere betekenis. Voor sommigen betekent vriendschap gezelligheid en voor sommigen is dat jezelf kunnen zijn, elkaar vertrouwen of samen leuke dingen doen. Een goede, oprechte vriendschap is onmisbaar in het leven.


Maar wat houdt oprechte vriendschap eigenlijk in?

Er komt een tijd in je leven dat je zult nadenken wat vriendschap precies voor jou betekent.


Beste broeder en zuster, Wees je ervan bewust dat oprechte vriendschap een middel is die wij van Allah hebben ontvangen waar wij enorm veel zegening uit kunnen halen. Het is namelijk een middel die ons in de gelegenheid stelt om dichterbij Allah te komen. Het is daarom van heel groot belang dat jij je omringt met de juiste personen. Er zijn twee scenario’s die in jouw leven kunnen plaatsvinden.
Jouw vrienden kunnen of goede mensen zijn die jou de juiste weg wijzen en jou aanmoedigen om het goede te verrichten. Dit zal jou uiteindelijk een stap dichterbij de tevredenheid van Allah brengen of zij zijn slechte mensen die jou aanmoedigen om de tevredenheid van de shaytaan te verkrijgen, Dit zal jou een stap dichterbij het hellevuur brengen. Vraag jezelf goed af in welke scenario jij je nu bevindt.
Wij dienen daarom onze vrienden voorzichtig uit te kiezen zodat we vrienden zullen hebben die ons helpen om weg te blijven van het kwaad.
Helaas zien we tegenwoordig juist het tegenovergestelde. De meeste mensen gaan om met mensen die hen tot het slechte aansporen en weerhouden van het goede.
Reflecteer eens op jouw eigen leven.
Heb jij vrienden die jou stimuleren om op tijd te bidden? Of om naar de moskee te gaan?
Heb jij mensen om je heen die jou aanmoedigen om samen kennis op te doen over de islam en jou adviseren om zondes te vermijden?


Zo niet? Neem dan afstand van de mensen die jou weerhouden van het goede.

Allah, zegt in de Koran :

“De boezemvrienden zullen op die dag (Dag des oordeels) elkaars vijanden zijn, behalve de moettaqoen (degene met Vrees voor Allah).”

(Surah az Zoekhroef, vers 67)

 

Stel jij je eens voor dat je op de dag des oordeels tegenover jouw beste vriend of vriendin staat en jullie elkaar zullen verwijten vanwege het feit dat jullie elkaar tot het slechte hebben aangespoord. Jouw vriend, waar jij jouw hele leven tijd mee hebt gespendeerd zal jou nu verwijten en jij zult hem of haar verwijten.

Alle belangrijke mensen om je heen zeggen iets over wie jij bent. Denk niet dat jij sterk genoeg bent en dat jij je niet zult laten meeslepen door deze mensen. Onbewust wordt je door deze personen verkeerd beïnvloed. Verbreek deze vriendschappen en zoek de mensen op die een goede invloed hebben op jou! De mensen met wie jij met de wil van Allah herenigd zult worden in het paradijs.

Allah zegt in de Koran:


En gedenkt de Dag waarop de onrechtvaardige op zijn handen bijt, terwijl hij zegt: “Had ik maar een weg genomen met de Boodschapper. Wee mij! Had ik maar niet zo’n boezemvriend genomen. Voorzeker, hij heeft mij doen afdwalen van de Vermaning nadat die tot mij gekomen was en de Shaytan is de mensen ontrouw.” (Surah al Furqan, vers 27-29

Je dient van elkaar te houden omwille van Allah, elkaar te stimuleren naar het goede omwille van Allah. Als jou vrienden oprecht om jou geven zullen zij jou niet op een slechte manier beinvloeden omdat een goede vriend het beste met jou voorheeft en het beste is datgene dat jou dichtbij bij Allah brengt. Goede vrienden stimuleren jou om jezelf te ontwikkelen.


Jouw vrienden zijn een reflectie van wie jij bent. Ga eens goed na welke mensen jij in jouw omgeving hebt. Het is belangrijk dat je goed nadenkt over wat het beste is voor jou.


Dit leven is slechts een test, een pad dat jou uiteindelijk zal leiden naar het paradijs of het hellevuur. De keuze is aan jou om te beslissen met wie jij dit pad bewandelt.

"Een man volgt de weg van zijn vrienden, dus laat een ieder van jullie opletten wie hij als vriend neemt.”


Deze hadith is overgeleverd door Abu Huraira (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem). De hadith staat vermeld in Abu Dawud en is door hem hasan verklaard.