Hoe ga ik om met depressie en verdriet?

Verdriet is een emotie die Allah ons heeft geschonken.

Ieder persoon worstelt hier wel eens mee. Een mens kan verschillende redenen hebben voor het lijden aan verdriet. Echter kan het soms voorkomen dat deze emoties zo sterk overheersen dat je in een depressie terechtkomt. Deze emoties worden dan overweldigend. Je voelt je hopeloos en er lijkt geen uitweg meer te zijn.

Wij rennen het liefst weg voor deze emoties. Maar ze bevatten waardevolle lessen.

Beste broeder en zuster,

weet dat deze dunya een plek die gemaakt is om ons op verschillende manieren te beproeven. Niemand ontsnapt aan tegenslagen in het leven.

Allah zegt in de Koran: Dachten de mensen dat zij met rust worden gelaten, als zij zeggen: ,,Wij geloven,” en dat zij niet beproefd worden? En zeker, Wij hebben degenen vóór hen beproefd. Allah zal zeker de leugenaars tonen.”

[Surat al-‘Ankaboet: 2-3]

De profeten hebben met zware tegenspoed te maken gehad en hier kunnen wij lering uit trekken. Namelijk op de manier waarop zij hiermee zijn omgegaan door middel van geduld en het vertrouwen leggen in Allah. Het doel waar wij uiteindelijk allemaal naar streven is het betreden van het paradijs.

Als jij als mens een gemakkelijk leven zou doorstaan zonder enige beproevingen, zonder enige verdriet te hebben ervaren, dan zou de beloning niet zo groot zijn.

Enkel de mensen die het echt verdienen komen in het paradijs terecht.

Om een doel te bereiken dien je hard te werken. Net zoals je hard dient te werken om je diploma te behalen, dien je ook hard te werken om het paradijs binnen te treden.

Dit doe je door geduldig om te gaan met beproevingen die jij van Allah hebt ontvangen.

Als jij depressie als beproeving hebt ondervonden dien jij toevlucht te zoeken bij Allah.

Gedenk de gunsten van Allah en houdt je sterk vast aan de religie.

Jij bepaalt zelf hoe je naar een situatie kijkt. Het veelvuldig gedenken van de gunsten van Allah kan jouw hele kijk op het leven diep beïnvloeden.

Je kunt het je misschien niet voorstellen maar het hebben van tegenslagen zijn een grote gunst die je kunt hebben in dit leven.

Tegenslagen zijn namelijk vergeving van je zondes, een vorm van het verhogen van je positie in het paradijs.

Tegenslagen zijn beproevingen om te kijken of je op Allah blijft vertrouwen.

Allah heeft het beste met ons voor en Zijn plan is altijd in jouw voordeel. Hoe moeilijk de beproeving voor jou ook wordt, het zal uiteindelijk altijd goed komen. Allah maakt een belofte en er is geen belofte zoals de belofte van Allah!

Voorwaar, zo komt met de moeilijkheid de verlichting. Voorwaar, met de moeilijkheid komt de verlichting” [Surah ash-Sharh, vers 5,6]

Je denkt dat er geen uitweg is, je denkt dat je het niet meer aankan en dat je niet sterk genoeg bent. Maar Allah heeft dit voor jou bepaald met Zijn ultieme wijsheid. Jij zou deze beproeving nooit hebben gekregen als jij het niet aankon. Allah weet, terwijl wij niet weten.  Hoe mooi is het dat Allah Zijn vertrouwen in jou legt. Dat de Alwetende, de Alwijze heeft bepaald dat jij sterk genoeg bent.

Allah zegt in de Koran: Allah belast niemand dan volgens zijn vermogen.

[Surah al-Baqarah, vers 286]

Jij hebt het vermogen om dit te doorstaan. Vertrouw in jezelf en vertrouw op Allah!

De volgende tips kunnen een positieve invloed hebben bij het hebben van een depressie of depressieve klachten:

  1. Behoudt een gezonde slaapritme, slaap niet overdag. Overdag slapen kan ervoor zorgen dat je depressieve gevoelens erger worden. Regelmaat en structuur zijn van groot belang om weer controle te krijgen over jouw leven.

  1. Ga overdag naar buiten, sluit jezelf niet thuis op. Zonlicht en frisse lucht kunnen een positieve invloed hebben op jouw stemming.

  1. Train jezelf om positieve gedachtes hebben. Herken de negatieve gedachtes en stop jezelf meteen.

  1. Gedenk Allah en Zijn gunsten constant.

 ‘’Weet dat door het gedenken van Allah de harten tot rust komen.”

[Surah ar-Ra’d, vers 28]

  1. Denk aan de mensen die het slechter hebben dan jij, de mensen die er alles aan zouden doen om op dit moment in jouw schoenen te staan.

  1. Probeer in de aanwezigheid te zijn van goede mensen. Isoleer jezelf niet. Het hebben van sociale contacten is erg belangrijk. Dit kan een goede afleiding zijn en jou veel steun bieden.

  1. Zoek een dagelijkse bezigheid, iets waar jij plezier aan beleefd.  

  1. Voldoende voeding, gezond eten en drinken, zijn belangrijke zaken om je lichamelijk zo goed mogelijk te voelen. Een lagere lichamelijke weerstand kan ervoor zorgen dat je vatbaarder bent voor een depressie.

  1. Reciteer dagelijks de Koran en verricht veel smeekbedes.

‘’En wij zenden datgene van de Koran neer wat een genezing en een barmhartigheid is voor de gelovigen’’ [Surat al-Israa, vers 82]

 

  1. Doe aan beweging.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat bewegen helpt tegen een depressie. Bij het sporten komen lichamelijke stoffen (endorfinen) bij in het lichaam waardoor we ons fijner voelen.

  1. Vraag Allah om hulp.

‘’Laat ieder van jullie zijn Heer vragen om (alles) wat hij nodig heeft, zodanig dat hij Hem zelfs vraagt om een schoenveter als deze gebroken is.” 

Deze authentieke hadith is van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) overgeleverd door Anas ibn Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) en staat vermeld in Tirmidhi (3963).