Het gevaar van Muziek

Allah heeft ons de 5 zintuigen geschonken, namelijk het horen, zien, proeven, ruiken en voelen. Het gehoor is een van de gunsten die wij van Allah hebben ontvangen, maar echter ook een grote beproeving. Hoe gebruik jij je gehoor namelijk? 

Allah zegt in de Quran, surah An-Nahl, vers 78:

En Allah bracht jullie uit de buiken van jullie moeders voort terwijl jullie niets wisten. En hij gaf jullie het gehoor en het zicht en de harten. Hopelijk zullen jullie dankbaarheid tonen.

Hoe tonen wij deze dankbaarheid naar Allah toe? 

Spenderen wij onze tijd met het luisteren naar slechte zaken zoals muziek of spenderen wij onze tijd met het luisteren naar goede zaken, zoals de edele koran?

Het beluisteren van muziek is zeer schadelijk en tevens het gevolg van een verzwakking van jouw imaan(geloof). Het kan een grote oorzaak zijn van het afdwalen van het rechte pad.

Muziek heeft kenmerken die het hart verzieken en verharden. De harten die werkelijk zuiver zijn, zijn de harten die nooit genoegen krijgen van de woorden van Allah, en niet de muziek die hedendaags schaamteloze woorden bevatten en in sommige gevallen zelfs shirk.

Muziek beïnvloedt jouw stemming en zet aan tot verschillende zondes. 

Allah waarschuwt ons in surah Luqman, vers 6:

En er zijn er onder de mensen die onzinnige praat kopen om te doen afdwalen van de Weg van Allah, zonder kennis, en die het (de Islam) bespotten. Zij zijn degenen voor wie er een vernederende bestraffing is.

Onder mijn Ummah zullen er diegene zijn die overspel, zijde, khamr en muziekinstrumenten veroorloofd maken…” (Overgeleverd door al-Bukhari)

Het luisteren naar muziek is een sterke verleiding en een kwaad dat tegenwoordig overal heerst. Hierdoor zal het zeker niet makkelijk zijn om te stoppen. Echter dien je te beseffen dat de uitkomst het meer dan waard zal zijn. 

Je dient je uiterste best te doen om dit kwaad te bestrijden en toevlucht te zoeken tegen de shaytaan. 

 


Het stoppen met het luisteren naar muziek kun je doen door de volgende stappen te nemen:

1. Wees bewust van wat muziek allemaal met jou doet en hoe het jouw dagelijks leven beïnvloedt. Het leidt je af van het gedenken van Allah en je dwaalt af van het rechte pad door je bezig te houden met de zaken die de shaytaan tevreden stelt.

2. Probeer de influisteringen van de shaytaan te herkennen. Wanneer jij net van plan bent om muziek te gaan luisteren, zeg dan tegen jezelf ´Nee!´. Ik wil de shaytaan niet tevreden stellen.

3. Verwijder alle Apps die jou naar het muziek luisteren zullen leiden. 

4. Sta vaker stil bij de bestraffing van het luisteren naar muziek.

5. Schrijf op waarom je wilt stoppen met het luisteren naar muziek. Zet alle nadelen op een rijtje en schrijf op welke positieve veranderingen je als gevolg zult ervaren. Dit kun je erbij pakken als je een moeilijk moment hebt.

6. Muziek wordt vaak gedaan uit verveling. Zorg ervoor dat jij bezig blijft met nuttige zaken.

7. Verricht veel daden van aanbidding en gedenk Allah door middel van dhikr. 

8. Omring jezelf met goede invloeden. Je omgeving is zeer belangrijk. Je maakt het jezelf moeilijker, wanneer jij je omringt met mensen die Allah weinig gedenken en dagelijks muziek luisteren. 

9. Laat je omgeving weten dat je bent gestopt met het luisteren van muziek, zodat zij hier rekening mee kunnen houden.

10. Probeer plekken te vermijden waarbij muziek wordt afgespeeld, zoals op feesten.

11. Beluister dagelijks de koran. Muziek leidt af van het gedenken van Allah, terwijl de Quran het tegenovergestelde doet. 

Wees geen prooi van de shaytaan, want er is geen redder behalve Allah!!

De Satan zei, nadat de zaak besloten was: "Voorwaar, Allah heeft jullie een ware belofte gedaan, en ik heb jullie een belofte gedaan, maar ik liet jullie daarna in de steek. Ik had geen macht over jullie, behalve dat ik jullie heb geroepen, waarop jullie mij gehoorzaamden, verwijt mij daarom niets! Verwijten jullie julliezelf maar.

(Surah Ibrahim, vers 22)

Reactie plaatsen

Reacties

Selman
4 jaar geleden

M1g je muziek luisteren zonder tekst?

Ok
4 jaar geleden

Ik dacht dat het makruh is en niet haram? Zo werd het me verteld, zolang de muziek je niet afleid of iets met je doet, is geen probleem toch?
Ik luister niet vaak naar muziek, maar het is niet dat we er iets aan kunnen doen want bijvoorbeeld
bij school doen we ook aan muziek, het hoort nu eenmaal zo.
Grtjs

Marieme
4 jaar geleden

Ja bij mij ook,drm twijfel in soms.Maar als ik dat niet zeker weet ga ik gewoon niet muziek luisteren.En op school hebben we ook muziek opvoeding en op school bevat gwn in de lessen enz. muziek.Dus wat moet ik doen?