Het Coronavirus

In de regio Wuhan in China startte vorig jaar een uitbraak van een nieuw coronavirus. Dit virus wordt wereldwijd verspreid.  Verschillende meningen worden gedeeld en de hele wereld is in de ban van het coronavirus.

Sommige mensen maken er grappen over en vinden het lachwekkend en anderen zijn juist heel angstig

In deze tijd van tegenspoed dienen wij te beseffen wat er om ons heen gebeurt en dienen wij onze ogen niet te sluiten.

Wij leven in een tijd waarin de harten versteend zijn en waarin er slechte zaken in het hart diep gevestigd zijn zoals egoïsme, arrogantie en hebberigheid. 

Wij dienen deze tijd te gebruiken om onze harten te helen en terug te keren naar Allah.

Neem de tijd om op jezelf te reflecteren en wees eerlijk naar jezelf toe. In welke staat bevind jij je? 

Het is een genade van Allah, dat jij nog de kans hebt om verandering te maken. 

Wacht niet totdat een arts tegen jou zegt dat je de kans hebt om te sterven terwijl Allah dit al jouw hele leven heeft geprobeerd duidelijk te maken. Wij zijn hier slechts tijdelijk en de wereld is een test voor de mens. Dit leven is een plek van beproeving.

En Wij zullen jullie zeker beproeven met iets van angst, honger en vermindering van bezittingen, levens en vruchten, en verkondig verheugende tijdingen aan de geduldigen. Degenen die, wanneer zij door een ramp getroffen worden, zeggen: “Waarlijk, aan Allah behoren wij toe en waarlijk, tot Hem zullen wij terugkeren.”

[Surah Al-Baqarah, vers 155&156]

Wij kunnen niet veranderen wat er om ons heen gebeurt, maar wij kunnen echter wel veranderen wat er in onszelf gebeurt. Het behoort tot de genade van Allah dat hij ons de kans heeft gegeven om onze zielen te zuiveren. Deze ingrijpende situatie zou wel eens het omslagpunt kunnen zijn voor velen. Wij kunnen dit veranderen in wat wij als moslimgemeenschap nodig hebben. 

Allah, De Verhevene zegt: 

Voorwaar, Allah zal (de goede toestand van) een volk niet veranderen, totdat zij het zelf veranderen.

[Surah Ar-Ra’d, vers 11]

Zorg in deze tijden van rampspoed goed voor een ander.

Neem je verantwoordelijkheid, verricht veel daden van aanbidding, keer berouwvol terug naar jouw heer en wees vooral dankbaar voor alles.

“Hoe wonderlijk is de zaak van de gelovige. Er is iets goeds voor hem in alles en dit is enkel voor de gelovige. Wanneer het goede hem treft, dan uit hij zijn dankbaarheid tegenover Allah en dit is goed voor hem. Wanneer tegenslag hem treft, dan is hij geduldig en dit is goed voor hem.”

In Muslim staat deze sahih overlevering vermeld die overgeleverd is door Suhayb (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem).

 

Reactie plaatsen

Reacties

Rosalyn
4 jaar geleden

Ik ben een Nederlandse meisje me ouders zijn alebij geen moslim maar ik wil wel worden omdat ik in alah geloof