Dit is waarom jij moet leren vergeven!

Heb je weleens meegemaakt dat je een wrok koestert tegenover iemand die jou onrecht heeft aangedaan of iemand die jou diep heeft gekwetst. Je kunt het maar niet loslaten en aan vergeven moet je al helemaal niet denken.

Deze wrok die je als gevolg hebt kan op den duur zelfs een last zijn die je meedraagt in jouw leven. 

Vergeven is wanneer je het iemand niet meer kwalijk neemt voor de kwaad die hij of zij jou heeft aangedaan.

Het loslaten van emoties nadat iemand jou kwaad heeft aangedaan en het vergeven van iemand is een lastige zaak en een grote kracht die weinig mensen bezitten. 

Bij sommige mensen duurt het maanden of misschien wel jaren voordat zij het iemand eindelijk kunnen vergeven. Ze keren hun rug toe naar hun broeder, zuster, en in ernstige gevallen zelfs familieleden of hun eigen ouders.

Echter dient een oprechte moslim altijd te streven naar het vergeven van iemand.

Als moslim hoop je altijd dat Allah jou genade zal schenken en dat Allah jouw slechte daden zal vergeven op de dag des oordeels. Hoe kun jij hopen op de genade van Allah als jij zelf een ander niet kunt vergeven? Als wij hopen op de vergeving van Allah dienen wij eerst zelf te leren vergeven. 

Allah zegt in de Koran:

En de vergelding voor een slechte daad is [door] een soortgelijke slechte daad. Wat echter degene betreft die vergeeft en corrigeert; zijn beloning is dan aan Allah. Voorwaar, Hij houdt niet van de onrechtplegers. [Surah ash-shoeraa, vers 40]

Wij dienen de profeet Mohammed als voorbeeld te nemen. De profeet werd veel leed  aangedaan. Toch bleef hij verdraagzaam en vergevingsgezind, zelfs tegenover de mensen die hem probeerden te vermoorden.

Wanneer jij de dunya zodanig als waardeloos acht, zul jij minder moeite hebben met het vergeven van iemand, zelfs in gevallen waarbij de ander geen spijt betuigt. 

Stel je eens voor dat je op de dag des oordeels  zal worden benoemd tot een van de sterkere dienaren vanwege het feit dat jij vergevingsgezind was tegenover jouw broeders en zusters. 

Abu Hurayra (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd:

“Op maandag en donderdag worden de daden van mensen aan Allah ‘getoond’. Allah vergeeft iedereen, behalve degenen die Hem deelgenoten toekennen. Wanneer er sprake is van haat tussen hem en zijn broeder zullen ook zij niet de Barmhartigheid van Allah krijgen. Allah zal tegen de engelen zeggen: “Laat deze twee personen aan hun lot over, totdat zij zich met elkaar verzoend hebben.” (Muslim – Birr 36; Abu Dawud – Adab 55; Tirmidhi – Birr 76)

 

Draag geen haat of wrok in jouw hart. Wees echter zachtaardig opdat Allah zachtaardig met jou zal zijn. Je vergeeft de ander maar zelf zul je er het meest profijt van hebben.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Moulhim Kayouh
2 jaar geleden

Hoe ken ik iemand vergeven zonder dat er vergeving is gevraagd en dat er daarna nog eens gelogen word en onrecht word gepraat en dat anderen horen van het verhaal en mij ontwijkt ie ik zal hem nooit vergeven na zijn onrecht naar mij en me gezin en al het gelieg en bedrieg wat hij nooit recht heeft gezet ik geloof en alles en dat alles ze wil heeft naar ik vraag om vergeving en hun knoet dus zal ik niet vergeven.

Fayssal
2 jaar geleden

Er is een jongen en die heeft mijn family uitgescholden dit is al bezig voor 3 of 4 jaar en ik vergeef iedereen zoveel ik maar kan ik kan het niet volhouden

Seval
2 jaar geleden

Moet diegene die je vergeeft bij de vergiffenis bij zijn of kan je ook iemand vergeven zonder dat diegene er is wanneer je diegene vergeeft?