Mag ik een huis kopen met rente?

Gepubliceerd op 24 mei 2020 om 20:51

Vraag:

 Moge Allaah het goede voor u bepalen. Een vrouw uit Nederland vraagt haar echtgenoot om een huis te kopen met rente. Wat is het oordeel daarover?

Antwoord Shaykh Saalih ibn Fawzaan al-Fawzaan:

 Het is niet toegestaan, rente is niet toegestaan, niet omwille van een huis noch iets anders. Allaah heeft handel toegestaan en rente verboden. [Soerah al-Baqarah (2): 275]

En hij -sallallaaho ‘alayhie wa sallaam- zei: 

“Moge Allaah degene vervloeken die rente ontvangt, degene die het betaalt, degene die het opschrijft (degene die de akte opstelt) en degenen die getuigen erover.”

Rente is een verboden inkomst [1], haraam, het is niet toegestaan. Als een mens geen bezit heeft dan leent hij, als hij dus geen huis bezit dan is hij geduldig en huurt hij totdat hij in staat is om een huis te bezitten.

 

Bron: http://www.alfawzan.af.org.sa/ar/node/14181

[1] An-Nasieha: Soht: Het verbodene dat niet mag verworven worden omdat deze de zegening vernietigt, dit wil zeggen doet verdwijnen. [Lisaan al-‘arab]

Bron: https://www.an-nasieha.nl/huis-rente/

Reactie plaatsen

Reacties

Amien
11 maanden geleden

Salam alaikom, 13 jaar geleden ben ik bekeerd en ben moslim al hamdoulilah soms rook ik en soms niet en heb gereden twijfels over uw antwoord. Het is zeker geen sunah om te roken maar zover ik weet staat er niet in de Qoran dat roken haram en je mag alleen zeggen dat iets haram is als Allah SWT heeft gezegd dat het haram is, zoals er word vermeld dat alcohol/rente haram is. Een andere reden is dat onze dood al vast staat voordat wij geboren worden, mensen kunnen heel oud worden en roken en vervolgens overlijden zonder ziekte te krijgen. Als ik gezegend ben een vermogen te hebben de hadj heb verricht eens in mijn leven, mijn zakaat betaal en nog miljoenen over heb dan kun je ook niet zeggen dat ik mijn geld verspeel tuurlijk kan ik er iets beter van doen, maar is suiker ook haram? Suiker is een veel groter probleem heeft geen religieuze of wereldse profijten maar ook juist het tegen overgestelde.
Als we iets doen wat niet verstandig is is dit niet haram maar mukroh. Over perfectie om laten wat je schaad heeft Allah de mens niet perfect geschapen (op alle profeten vrede zij met hem) na.
Ps iets wat geen profijt voor het leven heeft of voor onze religie is niet haram. Ik hoop graag een reactie te krijgen op mijn visie.