Het Fajr gebed

Wij leven in een tijd waarbij de gebeden die Allah verplicht voor ons heeft gesteld helaas worden verwaarloosd en in ernstige gevallen zelfs worden verlaten. Dit is een grote kwaad die vandaag de dag heerst en waar wij ten alle tijden voor moeten waken.

Wij dienen ons bewust te zijn van het belang van het verrichten van het gebed op de vastgestelde tijden. De verrichting van het gebed is één van de grootste verplichtingen en fundamenten van het geloof. Het behoort namelijk tot de vijf zuilen van de islam.

Allah zegt in de Quran:
“Het gebed is de gelovigen op vastgestelde tijden voorgeschreven.”
Soerat an-Nisaa’, vers 103)

Het gebed waar de meeste mensen moeite mee hebben is het fajr gebed. Dit moet namelijk verricht worden in de vroege ochtend, voor zonsopgang.
Men weet echter niet dat je een zeer grote beloning kunt ontvangen bij het verrichten van dit gebed.

“Er is geen gebed moeilijker voor de hypocrieten dan het Fajr en het Isha gebed. Als zij de beloning kenden voor deze gebeden op hun vastgestelde tijden, dan zouden zij het zeker verricht hebben, zelfs als zij (daarvoor) zouden moeten kruipen.”
Deze hadith werd overgeleverd door Abu Huraira (moge Allah tevreden over hem zijn) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en staat in Bukharie en Muslim.

Vele mensen bevinden zich in een diepe slaap tijdens fajr, terwijl zij deze grote beloning missen.
Hoe gezegend ben jij wanneer jij je dag kunt beginnen met het gedenken van Allah, de Verhevene en Zijn ontelbare gunsten?


En hoe ellendig ben jij wanneer jij wel in staat bent om voor school en werk vroeg op te staan en niet voor het verrichten van het fajr gebed. Jij maakt de keuze om deze grote beloning te missen voor een gebed dat niet meer dan 10 minuten in beslag zal nemen.

Het fajr gebed is een momentopname tussen jou en Allah. Het geeft jou de kans om jouw geloof in Allah te vergroten en jullie band te versterken.
Men beweert van Allah te houden, maar hou jij echt van Allah als jij je dag niet kunt beginnen door een gebed te verrichten dat niet meer dan 10 minuten duurt?


Dit is het moment waarop jij kunt reflecteren of jij genoeg van Allah houdt als Zijn dienaar. Verwacht jij succes zonder enige inspanning? Verwacht jij het paradijs zonder inspanning?


De keuze is aan jou beste broeder en zuster. Wil jij behoren tot de gelovigen die zullen slagen? Of wil jij behoren tot de hypocrieten?

Weet dat het verrichten van het fajr gebed jou innerlijke rust zal schenken.
Begin jou dag met hetgeen waar Allah jou mee heeft begunstigd. Het gebed is de sleutel tot alle succes!!

Tips om het fajr gebed te verrichten:


1. Sluit je dag af met het gedenken van Allah voor het slapengaan, zoals het reciteren van de Koran.


2. Zorg ervoor dat je een oprechte intentie hebt om fajr te bidden. Wees vastberaden en twijfel niet aan jezelf. Denk niet ik ga proberen om fajr te bidden, maar denk echter, ik ga fajr bidden!


3. Laat je niet uit het veld slaan, wanneer het een keer niet lukt. Geef niet op en doe je uiterste best.


4. Verricht altijd wudhu (wassing voor het gebed) voor het slapen gaan en bedank Allah voor alle zegeningen van die dag.


5. Ga vroeg naar bed en beperk je schermtijd. De richtlijn is één uur voor het slapengaan geen schermen meer. Koppel schermtijd niet aan je slaaproutine.


6. Probeer je telefoon niet als wekker te gebruiken maar een echte wekker. Een smartphone heeft namelijk een negatieve invloed op de slaapkwaliteit. Dit maakt het moeilijker om vroeg op te staan.


7. Zet de wekker zo ver mogelijk van je af, zodat je er naartoe moet lopen om het uit te zetten.


8. Verricht smeekbedes en vraag Allah om hulp om jou hierbij te helpen.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Nassim
4 jaar geleden

Assalamu aleikum wa ruhmatullahi wa barakatu beste broeder, bedankt voor de tips. Ik ben momenteel 12. Sinds mijn 11e vertelde mijn vader me dingen over de profeten en het hiernamaals. Sindsdien ging ik op zoek naar de waarheid. Ik keek veel posts van sprekers zoals jij en ummahcan. Ik heb opgezocht hoe je moet bidden en hoe de wudu gaat. Tijdens de ramadan gaat mijn geliefde moeder me leren hoe je alles moet doen hoeveel rakat's bepaalde uitspraken etc. Ik heb er echt zin in. Insha'Allah ga ik vanaf de ramadan beginnen met bidden. Ik ga ook naar de vo. Ik ga de puberteit in. Ik wordt ouder en ouder. En nogmaals ik wil je bedanken voor je teksten en advies. Vanaf de ramadan insha'allah gaat mijn grootste contact tussen mij en mijn schepper beginnen. Het begin van mijn reis door dit korte leven. Voor even. Ik heb er super veel zin in. En ik vraag allah swt om iedere moslim te zegenen met jannat insha'Allah. Allahouma ameen.🙏🙏